In Publicitate

Azi am citit un articol de pe wall street.ro  care mi-a confirmat un schimb de idei mai vechi cu unul din publicitarii de top din Romania si anume ca agentiile de publicitate gasesc total nerezonabila discutia despre rezultatele interventiei lor in business-ul clientului si raman frustrate de ideea ca multe din brandurile care li se adreseaza indraznesc sa discute de KPI sau Roi!. ” Doamne -fereste, unde s-a mai pomenit asa ceva ??  Se vede treaba ca brandul respectiv nu a mai lucrat pina acum cu o agentie de calibrul nostru! ” , citez printre randuri.

Marile agentii prefera sa castige un Effie cu spotul lor decat sa discute de cresterea vanzarilor in urma campaniei respective. Mai mult, prietenul meu publicitar mi-a amintit despre un celebru spot la o marca de inghetata castigator al Effie pentru un client caruia in vara respectiva ii scazusera vanzarile datorita temperaturii scazute de afara !  Oamenii din publicitate spun ca ei nu pot controla vremea si in general nu pot controla vanzarile clientului, dar oare e mai confortabil sa ne cuibarim in argumente “safe” si sa dam vina pe factori obiectivi,  sau ne putem reconsidera linia de responsabilitate intr-o piata cu bugete din ce in ce mai dificil de alocat ?

Sa fie oare goana dupa creativitate si satisfactia data de propriile idei cauza pentru care multe din campaniile sau spoturile TV ni se par penibile sau total neancorate in universul consumatorilor ? Ne intrebam totusi, daca stam pe munti de creativitate si idei minunate cui ar trebui sa foloseasca acestea, brandurilor sau marilor agentii de publicitate ? In fond, pentru ce facem comunicare?

Sa fim obiectivi si sa ne gandim de fapt, ce anume se asteapta in urma unei campanii de publicitate pe Tv? Brand awareness ? O crestere mai mare de 5%? Cresterea notorietatii brandului ? Toate acestea au KPI de gasit in toate forumurile si in toate cartile de marketing, in experienta brandurilor si in strategia formulata pe termen scurt si mediu de antreprenori.

Daca nu putem controla vanzarile dintr-o firma, vremea, policile IKA, si cele privind marja de profit din organizatia clientului,  nu ar trebui sa discutam despre ele la inceput si sa le intelegem inainte de a porni campanii de 500.000 euro cu spoturi stupide in care stergem peretele cu pisica vecinei ? Oare activitatea de comunicare si creatia nu ar trebui sa fie subsidiare strategiei de brand?

Raspunsul la aceste intrebari raman de dat de catre clienti,  care desi nu au lucrat poate cu agentii de publicitate cu pedigree stiu ce vor de la business-ul lor.

Recent Posts